ZUS wspiera przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi, milionowe przelewy w ramach świadczenia interwencyjnego

2024-11-25

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi wciąż mogą składać wnioski do ZUS o świadczenie interwencyjne. Do tej pory wypłacono już ponad 98 mln zł. Firmy z województwa śląskiego złożyły wnioski na kwotę 10,2 mln zł o świadczenie interwencyjne. To niejedyne wsparcie, jakie ZUS oferuje poszkodowanym w powodzi przedsiębiorcom.

Od 5 października przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Do tej pory w całym kraju przedsiębiorcy złożyli ponad tysiąc wniosków: najwięcej z województwa dolnośląskiego (612), opolskiego (488), a następnie śląskiego (59) i lubuskiego (7). Najwyższa wnioskowana kwota to 2,8 mln zł, a najniższa to 1,2 tys. zł.

– ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń. Do instytucji złożono dotychczas (stan na 21 listopada) 1166 wniosków na kwotę 130,6 mln zł. Wypłacono już ponad 98 mln zł, a w poniedziałek trafią kolejne przelewy na sumę przekraczającą 2,5 mln zł. Tak więc od 11 października do 25 listopada ZUS wypłaci 100,5 mln zł – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.

* Kto może się ubiegać o świadczenie interwencyjne?

Obsługiwane przez ZUS świadczenie interwencyjne przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. Adresatami wsparcia są zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym wspólnicy spółek cywilnych, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną).

Przedsiębiorca otrzyma świadczenie, jeśli: bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę (utrata, uszkodzenie lub zniszczenie składników materialnych przedsiębiorstwa) uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r. – wyjaśnia rzeczniczka.

Zwrot świadczenia interwencyjnego będzie konieczny, jeżeli: przedsiębiorca w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestanie prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesi jej prowadzenie; przynajmniej jedno z oświadczeń we wniosku było niezgodne ze stanem faktycznym; wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania szkody wraz z dokumentacją; nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę prowadzoną przez ZUS.

Do 16 marca 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie interwencyjne. Można je złożyć elektronicznie, poprzez profil eZUS, dołączając wniosek jako pismo ogólne (POG) lub papierowo. Szczegółowe informacje na temat świadczenia interwencyjnego oraz jak wypełnić wniosek i jakie dokumenty należy przedłożyć, znajdują się na naszej stronie internetowej – dodaje rzeczniczka.

* Inna pomoc

Poza świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje także inne formy wsparcia. Zakład realizuje wnioski w związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Najwięcej takich wniosków dotyczy nowego terminu płatności – 1451, rozłożenia na raty należności z tytułu składek – 21 i zmiany warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek – 20.

Zdjęcie reklamy numer 0
Zdjęcie reklamy numer 1

Polecam lekarza

Sprawdź, jak skorzystać z sanatorium z ZUS

lek. Katarzyna Student

Bardzo przyjemna wizyta. Pani Doktor rzetelna, konkretna i pomocna. Czułam, że jestem pod dobrą opieką. Bardzo polecam! 

dr n. med. Alina Chwist – gastrolog, internista

Ogromna wiedza i kompetencja. Jestem bardzo zadowolony z wizyty. Otrzymałem szczegółowe wyjaśnienia sposobu leczenia. Polecam 

prof. dr hab. n. med. Władysław Pierzchała - pulmonolog, alergolog, internista

Pan profesor posiada ogromną wiedzę i doświadczenie, wybitny specjalista. Dokładnie wyjaśnia na czym polega schorzenie. Jest uprzejmy i  ma bardzo dobry stosunek do pacjenta. W moim przekonaniu to lekarz z powołania.

dr n. med. Aleksandra Ledwon – endokrynolog, internista

Pani doktor dokładnie wyjaśniła problem, cierpliwie odpowiadała na pytania. Spokojna, miła, życzliwa, wizyta przebiegła bez pośpiechu. 

dr n. med. Michał Kucio - internista, kardiolog

Lekarz kompetentny, rzeczowy, z ogromną wiedzą. Podczas wizyty wykazał się zaangażowaniem i profesjonalizmem. Serdecznie polecam.