Autobusy elektryczne będą jeździć na dalsze trasy
2022-11-10

Otwarte zostały oferty w przetargu na kolejną stację ładowania autobusów elektrycznych, która ma stanąć na os. Tysiąclecia w Katowicach. Zgłosiły się 3 firmy, a najatrakcyjniejszą ofertę złożył Mostostal Kraków. Następnym krokiem jest weryfikacja ofert pod kątem formalno-prawnym. Dzięki montażowi nowych stacji ładowania zasięg autobusów elektrycznych w Katowicach znacznie się powiększy - informuje Urząd Miasta.
– Nowa stacja ładowania autobusów elektrycznych, którą chcemy zrealizować na osiedlu Tysiąclecia, sprawi, że elektryki będą mogły jeździć na dalsze trasy. Regularnie inwestujemy w nowoczesny tabor – w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To inwestycje, które przyczyniają się do poprawy jakości powietrza – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Zwycięzca przetargu ma za zadanie zaprojektowanie, dostawę i montaż stacji szybkiego ładowania autobusów elektrycznych na pętli autobusowej przy ul. Tysiąclecia w Katowicach. Ładowarka będzie miała moc 200 kW. Kocioł o takiej mocy mógłby ogrzać pomieszczenie o wielkości 2000 m kw., czyli ponad trzydzieści 60-metrowych mieszkań. Z ładowarki korzystać będą te autobusy elektryczne, które mogą być ładowane za pomocą odwróconego pantografu, tj. opuszczanego na pojazd. W katowickim PKM-ie jest 20 takich pojazdów z napędem elektrycznym. Stacja będzie zapewniała możliwość ładowania w każdym momencie, z wyjątkiem okresu prac serwisowych. Urządzenie będzie rejestrowało sesje ładowania – czas rozpoczęcia, zakończenia, a także ilość pobranej energii. W ramach zadania wykonawca będzie musiał wykonać stację SN wraz z układem pomiarowo-rozliczeniowym, stację ładowania, maszt z platformą ładowania – odwróconym pantografem, a także dostarczyć wszelkie niezbędne urządzenia sterujące, zabezpieczające i okablowanie. Ładowarka nie będzie generować hałasu wyższego niż 60 dBA, czyli jej głośność będzie przypominała pracę standardowego domowego odkurzacza. Zarządzanie stacją będzie możliwe w sposób zdalny.
Do przetargu na nowe ładowarki zgłosiły się trzy firmy: Ekoenergetyka-Polska S.A., Mostostal Kraków i Medcom Sp. z o.o. Zaproponowane przez nie kwoty mieściły się w przedziale 1,9-2,4 mln zł. Najbardziej atrakcyjną ofertę złożył Mostostal Kraków. Teraz następuje weryfikacja formalno-prawna ofert, po czym z wykonawcą zostanie podpisana umowa. Będzie on miał ok. 8 miesięcy na realizację zadania.
* Inwestycje w zeroemisyjny transport
Pierwsze autobusy z napędem elektrycznym pojawiły się w Katowicach w 2019 r. Obecnie obsługują one najczęściej linie 9, 10, 12, 297, 910. Oprócz zakupu kolejnych pojazdów miasto przygotowuje się również do rozwoju sieci ładowania autobusów elektrycznych. Obecnie ich zasilanie odbywa się na specjalnej stacji do ładowania. W tej chwili jedyna taka stacja znajduje się w zajezdni PKM przy ul. Mickiewicza. Oznacza to, że autobusy elektryczne, aby móc naładować baterię, muszą w odpowiednim czasie wrócić do bazy. Bardziej rozbudowany system ładowarek elektrycznych pozwoli ładować je w innych miejscach, przez co będzie można poszerzać obszar ich obsługi.
– Jako jeden z największych przewoźników inwestujemy w różne typy pojazdów, które poruszają się po mieście. Autobusy elektryczne również znajdują się w naszym taborze. Ich ładowanie odbywa się za pomocą specjalnych ładowarek, ale na razie są one tylko w bazie na Mickiewicza. Zwiększenie ilości ładowarek pozwoli lepiej wykorzystać pojazdy, a także na dalsze zakupy pojazdów zeroemisyjnych, które będzie można wykorzystać na większej ilości linii – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Inwestycje w autobusy elektryczne pozwalają zmniejszyć emisję m.in. dwutlenku węgla do atmosfery, co ma wpływ na jakość powietrza. Dotychczas PKM Katowice zainwestował prawie 50 mln zł w bardziej ekologiczne pojazdy i przeznaczoną im infrastrukturę. Koszt samych ładowarek dla autobusów elektrycznych to ok. 2 mln zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt kabli niezbędnych do wykonania prac ziemnych itp. Kolejne 43 mln będą kosztować 22 autobusy hybrydowe, które niedługo pojawią się na ulicach Katowic.
Fot. Urząd Miasta