Aplikacja ostrzeże przed przejściem dla pieszych

2022-10-21

Katowice wprowadzają innowację na przejściach dla pieszych, która ma ostrzegać użytkowników smartfonów o zbliżającym się niebezpieczeństwie. To część kampanii informacyjnej, której partnerem jest PZU S.A. – informuje Urząd Miasta.

- Chociaż statystyki są coraz lepsze i pokazują, że przy rosnącej liczbie zarejestrowanych samochodów maleje liczba wypadków na terenie Katowic, podejmujemy kolejne kroki, by zadbać o bezpieczeństwo pieszych. Tym razem wykorzystujemy nowoczesne technologie i szczególną uwagę kierujemy w stronę dzieci i młodzieży, dlatego system będzie działał w dziesięciu lokalizacjach – w pobliżu szkół i przedszkoli – mówi Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.

Katowice wdrażają pilotaż innowacyjnego rozwiązania Stop – Fon, poprawiającego bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Powstało ono z myślą o użytkownikach smartfonów, którzy zapatrzeni w ekrany nie zachowują ostrożności podczas przechodzenia przez ulicę. System będzie działał do końca 2023 r. w dziesięciu wybranych lokalizacjach, wskazanych we współpracy z policją przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów: aleja Korfantego (okolice ul. Gnieźnieńskiej), Obroki 87 (rejon Liceum Ogólnokształcącego nr 15), Witosa 3A, Podhalańska (rejon wyjścia ze Szkoły nr 13 i przedszkola), plac Wolności/3Maja, Lwowska (okolice LO nr VI), Panewnicka 28 (okolice LO nr VII), między ul. Armii Krajowej a ul. Fredry, ul. Graniczną a ul. Ofiar Katynia oraz Kościuszki 19 (skrzyżowanie z ulicą Kopernika).

Stop – Fon to rozwiązanie stworzone przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju, które wdrożyła firma  Proton Innowacje Sp. z o.o.  Inspiracją byli piesi, zwłaszcza dzieci i młodzież, którzy często wchodzą na przejścia dla pieszych, nie podnosząc wzroku znad telefonu. To autonomiczny system złożony z aplikacji, która po zainstalowaniu na urządzeniu mobilnym i w połączeniu z czujnikami montowanymi na pionowych znakach informacyjnych, automatycznie wyświetla ostrzegawczy komunikat o zbliżaniu się do przejścia. W założeniu powoduje to reakcję pieszego: podniesienie głowy, rozejrzenie się w obie strony i upewnienie, że można bezpiecznie przejść na drugą stronę. Komunikat przestaje się wyświetlać po wyjściu z zasięgu urządzenia.

Innowacja powstała przede wszystkim z myślą o pieszych, ale drugą grupą, która może skorzystać z aplikacji, są kierowcy.

Stop – Fon jest odpowiedzią na dzisiejsze czasy, kiedy ludzie żyją w świecie wirtualnym, nie ruszając się nigdzie bez smartfona, często tracąc kontakt z rzeczywistością. Kierowcy natomiast, w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych z zamontowanym urządzeniem, zostaną odpowiednio wcześniej ostrzeżeni np. dźwiękiem bądź podczas używania nawigacji w telefonie, dzięki czemu będą uważniej obserwować to co dzieje się na drodze i zmniejszać prędkość – mówi Mariusz Radomski, prezes zarządu  Proton Innowacje Sp. z o.o.

Od 2021 r. w Polsce obowiązuje znowelizowane prawo o ruchu drogowym, które daje pieszym pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście, a nie jak było wcześniej – gdy już na nim są. Wprowadzono też regulacje zakazujące pieszemu korzystać z telefonów komórkowych w chwili wchodzenia na jezdnię lub torowisko, a także z innych urządzeń upośledzających percepcję wzrokową, a tym samym ocenę bezpieczeństwa. System stanowi więc pomoc w przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego.

- Biorąc pod uwagę dane statystyczne z ostatnich lat, warto zwrócić uwagę na fakt, że zauważamy tendencję spadkową zarówno w zakresie liczby zdarzeń z udziałem pieszych, jak i samych wypadków oraz liczby pieszych, którzy odnieśli obrażenia ciała. W 2018 r. odnotowaliśmy 199 zdarzeń z udziałem pieszych, a w 2021 – 100. Jeśli chodzi o wypadki z udziałem pieszych, to w 2018 r. było ich 86, a w 2021 r. – 44. Piesi to tak zwani niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, co oznacza, że są szczególnie narażeni na utratę zdrowia lub życia w trakcie udziału w zdarzeniu drogowym. Dlatego wszystkie pomysły mające uczulić pieszych i przypomnieć im o ich bezpieczeństwie są godne pochwały - mówi podinsp. Paweł Warchoł, zastępca naczelnika Wydziału Prewencji KMP Katowice.

Do tej pory jednym ze stosowanych w miastach rozwiązań były znaki poziome w postaci napisów ostrzegawczych z szablonów na chodnikach, tuż przed przejściami. Jednak piesi zapatrzeni w telefon nie zawsze zwracają na nie uwagę. W Katowicach zastosowano też listwy świetlne na przejściu dla pieszych przy ul. Mickiewicza. Stop – Fon to kolejna próba zwrócenia uwagi na problem i większego zaangażowania zwłaszcza młodzieży. Rozwiązanie jest przy tym łatwo dostępne, proste i relatywnie tanie. Do montażu systemu Stop-Fon nie potrzeba żadnej dodatkowej infrastruktury, ponieważ wykorzystywana jest ta istniejąca, a konkretnie znaki pionowe D-6 (przejście dla pieszych). O obecności czujników na wybranych dziesięciu przejściach będą informowały tabliczki umieszczone w pobliżu, na których znajduje się m.in. kod QR. Po jego zeskanowaniu użytkownik smartfona zostanie odesłany do informacji o kampanii na stronie firmy i do samej aplikacji, możliwej do pobrania w sklepach Apple i Google Play.

Katowice to trzecie miasto po Żorach i Sosnowcu, które zdecydowało się wdrożyć rozwiązanie firmy  Proton Innowacje Sp. z o.o.. Partnerem kampanii jest PZU S.A.

Angażujemy się w inicjatywy społeczne mające na celu poprawę bezpieczeństwa. W działania, których głównym celem jest przeciwdziałanie wypadkom, zmniejszanie ich skutków oraz wspieranie aktywności promujących zdrowy styl życia i profilaktykę zdrowotną – tłumaczy Monika Uścińska, koordynator ds. prewencji PZU. – Dzięki innowacyjnej aplikacji chcemy dotrzeć do lokalnej społeczności oraz zapobiec powstawaniu nieszczęśliwych zdarzeń na drodze. Przez szerzenie i propagowanie dobrych praktyk chcemy sprawić, by piesi byli bardziej uważni na przejściach, reagowali właściwie oraz nabrali dobrych nawyków podczas przemieszczania się w ruchu ulicznym – dodaje.

Równolegle do uruchomienia systemu w szkołach w sąsiedztwie wytypowanych przejść zostanie przeprowadzona kampania informacyjna. Efekty rocznego eksperymentu pozwolą ocenić zainteresowanie użytkowników takim rozwiązaniem.

Fot. Urząd Miasta

Zdjęcie reklamy numer 0
Zdjęcie reklamy numer 1

Polecam lekarza

lek. Katarzyna Student

Bardzo przyjemna wizyta. Pani Doktor rzetelna, konkretna i pomocna. Czułam, że jestem pod dobrą opieką. Bardzo polecam! 

dr n. med. Alina Chwist – gastrolog, internista

Ogromna wiedza i kompetencja. Jestem bardzo zadowolony z wizyty. Otrzymałem szczegółowe wyjaśnienia sposobu leczenia. Polecam 

prof. dr hab. n. med. Władysław Pierzchała - pulmonolog, alergolog, internista

Pan profesor posiada ogromną wiedzę i doświadczenie, wybitny specjalista. Dokładnie wyjaśnia na czym polega schorzenie. Jest uprzejmy i  ma bardzo dobry stosunek do pacjenta. W moim przekonaniu to lekarz z powołania.

dr n. med. Aleksandra Ledwon – endokrynolog, internista

Pani doktor dokładnie wyjaśniła problem, cierpliwie odpowiadała na pytania. Spokojna, miła, życzliwa, wizyta przebiegła bez pośpiechu. 

dr n. med. Michał Kucio - internista, kardiolog

Lekarz kompetentny, rzeczowy, z ogromną wiedzą. Podczas wizyty wykazał się zaangażowaniem i profesjonalizmem. Serdecznie polecam.